miercuri, 24 martie 2010

Criza a ieftinit chiria spaţiilor comerciale, dar a alungat şi clienţii


Criza economică şi-a făcut de cap nu doar în buzunarlele românilor, dar şi în domeniul închirierii şi valorificării de spaţii comerciale. Astfel, în ultimul timp, tot mai multe spaţii comerciale din municipiul Constanţa au rămas şi fără clienţi, şi fără cumpărători. Multe dinte micile afaceri au dat faliment, iar spaţiile comerciale în care s-au derulat activităţile acum sunt în aşteptarea de noi clienţi. Municipiul Constanţa este plin de spaţii comerciale de închiriat, iar marile magazine care oferă spaţii pentru comerţ sunt mai mult goale decât pline. Chiar dacă preţurile chiriilor au scăzut foarte mult, comercianţii nu-şi mai permit nici aşa să ia în locaţie un spaţiu pentru a-şi desfăşura activitatea. Operatorii imobiliari care se ocupă de închirierea şi vânzarea spaţiilor comerciale spun că piaţa este reflectată de puterea de cumpărare a constănţenilor. „Majoritatea comercianţilor tind să închirieze suprafeţe comerciale cu suprafeţe mici, de până în 50 de metri pătraţi. În aşa fel, ei încearcă să evite riscul unor cheltuieli foarte mari. De aceea, micii comercianţi, în special începătorii, caută spaţiile situate pe princialele bulevarde ale oraşului. Pe de altă parte, şi proprietarii de spaţii comerciale sunt selectivi în ceea ce priveşte profilul chiriaşilor, dat fiind faptul că sunt activităţi care ar determina modificarea structurii spaţiului. Vorbim totuşi de o piaţă lipsită de o cerere certă în ciuda preţurilor cu mult mai mici faţă de anii anteriori. În ceea ce priveşte cumpărarea de spaţii comerciale, preţurile au scăzut foarte mult, de la 35 - 40 de euro metrul pătrat, în anii anteriori, la 10 - 15 euro metru pătrat, în acest an”, a declarat, pentru cotidianul „Replica”, Nicoleta Gheroghiu, reprezentaul agenţiei imobiliare Real Invest din muncipiul Constanţa. De altfel, unii operatori de pe piaţa imobiliară din Constanţa au şi renunţat să se mai ocupe de tranzacţii cu spaţii comerciale din cauza faptului că nu mai sunt atât de profitabile.