luni, 1 februarie 2010

Învăţământul special, ocolit de reducerile de personal impuse

În municipiul Constanţa sunt trei şcoli în care învaţă 563 de copii cu nevoi speciale: Şcoala Specială nr.1, Şcoala Speciala nr. 2 şi centrul de Educaţie Incluzivă „Ablatros”. Pe lângă cadrele didactice specializate de la clase, elevii cu deficienţe au nevoie de profesori de sprijin, dar şi de logopezi, consilieri şcolari. Cu toate acestea, restructurarea sistemului de învăţământ ar putea crea probleme şi în cazul copiilor cu cerinţe speciale. Potrivit datelor Inspectoratului Şcolar Judeţean din Constanţa, la Şcoala Specială nr. 1 învaţă 258 de elevi, la Şcoala nr. 2 - 258 de elevi, iar la centrul „Albatros” - 150 de elevi. Angajaţii şcolilor speciale susţin că o reducere a numărului de salariaţi ar bulversa sistemul. „Şcoala noastră funcţionează sub normativ. Avem doar 15 persoane care lucrează cu 258 de copii cu deficienţe mintale grave şi profunde. Aceşti copii cu deficienţe mintale grave trebuie supravegheaţi permanent, necesită tratamente specifice, au nevoie de instructori, asistenţi, îngrijitori. Nu cred că disponibilizările ne vor afecta şi pe noi”, a declarat, pentru cotidianul „Replica”, Maria Cipu, directorul şcolii Speciale nr. 1 din Constanţa. De asemenea, potrivit directorului şcolii numărul de copii cu deficienţe este în scădere. „De la an la an numărul de solcitări venite din partea Direcţiei de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului sunt în scădere. Prin urmare, se micşorează şi numărul de clase”, a mai spus Maria Cipu. La rândul ei, inspectorul şcolar general, Elena Buhaiev a menţionat că reducerikle se vor face în dependenţă de „cheltuielile pe care le suportă Consiliul Judeţean, Consiliile Lopcale şi Minisetrul Educaţie”. „Trebuie să eficientizăm reţeau şcolară. De aceea vom discuta fiecare caz înparte. Cu siguranţă, nu vor putea duce cu microbuzul copii cu nevoi speciale dintr-o parte în alta”, a subliniat generalul Elena Buhaiev. (N.B.)