joi, 14 ianuarie 2010

Alarmă falsă, la indigo după modelul Grupului Şcolar din Ovidiu, Şcolile Valu lui Traian, evacuate din cauza unor presupuse bombe


De Nicoleta BACIU

După ce săpămâna trecută, mai exact pe data de 6 ianuarie, la Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 o voce de adolescent anunţa plasarea a trei bombe la Grupul Şcolar din Ovidiu, marţi, un alt apel anunţa bombe la cele două şcoli din Valu lui Traian. Fiindcă necunoscutul de la celălalt capăt al firului nu a menţionat clar la care dintre cele două şcoli sunt bombele, poliţiştii s-au deplasat atât la Şcoala nr. 1, cât şi la şcoala nr. 2 din localitate. Oamenii legii au fost însoţiţi de grupa pirotehnică din cadrul Serviciului Arme Explozivi şi Substanţe Periculoase, care au scotocit în ambele instituţii de învăţământ, constatând într-un final că alerta a fost o glumă proastă. „Marţi seara ,cu cinci minute înainte de terminarea ultimei lecţii, ne-am trezit cu poliţişti şi pompierii la poarta şcolii. Aceştia ne-au anunţat că s-ar putea să fie amplasate bombe în şcoală. Elevii au fost imediat evacuaţi. Din fericire, nu a fost găsită nici o bombă. Nu cred că un elev ar fi anunţat bomba, pentru că dacă era elev ar fi sunat pe la ora 13, ca să scape de ore”, a declarat, pentru cotidianul „Replica”, directorul Şcolii nr. 2 din Valu lui Traian, Elena Preda. Se pare că, apelul a a fost efectuat de la un telefon public situat pe drumul european E 81, în zona unei societăţi din Valu lui Traian. Oamenii legii au demarat o anchetă în acest caz pentru identificarea şi reţinerea persoanei care a efectuat apelul. Alarma de marţi este a doua ameninţare cu bombă din acest an. În cursul anului trecut, echipele pirotehnice ale Inspectoratului Judeţean de Poliţie Constanţa au intervenit în şase cazuri de alarmă cu bombă. Ultima ameninţare a fost primită, prin 112, pe data de 31 august, când oamenii legii au fost sesizaţi că a fost amplasată o bombă în sediul unei bănci din zona Casei de Cultură. Nici până azi, anchetatorii nu au reuşit să îl identifice persoana care a efectuat acel apel.

După şapte luni de captivitate: „Piraţii somalezi ne dădeau apă stătută şi mormoloci”


De Nicoleta BACIU

Cei 24 de marinari ucraineni de pe cargoul „Ariana”, care a fost reţinut de piraţi mai mult de şapte luni, povestesc cu groază clipele prin care au trecut în captivitatea somaleză. „Piraţii au acţionat repede. Eram la bord atunci când de noi s-au apropiat două bărci cu motor, cu oameni înarmaţi. Cea mai mare parte din echipaj a fost închisă în cabina căpitanului, unde abia încăpeam. Pe navă erau 17 piraţi, care se schimbau o dată la două săptămâni. Nouă ne dădeau apă stătută şi mormoloci. Din când în când ne dădeau şi orez pe jumătate fiert. Marinarii care nu se supuneau erau legaţi de mâini şi de picioare şi aruncaţi pe puntea fierbinte”, a povestit, coşmarul zilelor de captivitate, mecanicul ucrainean Andrie Murugov. Un alt marinar, Yurii Vasilchenko, a povestit că timp de şapte luni nu a reuşit să vadă lumina zilei. „Eu am fost ţinut tot timpul în sala motoarelor, pentru a menţine nava în mişcare. M-au scos pe punte doar de 3 ori în şapte luni. Pentru a nu face risipă de combustibil, strângeam cu buretele combustibilul care se vărsa, din greşeală, pe jos”, a adăugat Yurii Vasilchenko. La mijlocul verii, alimentele şi combustibilul de pe navă s-au terminat. „Piraţii au început să ne dea mâncare de-a lor, pe care o aduceau de pe mal. Uneori erau darnici şi aduceau lapte praf pentru cele două femei din echipaj. Noi, cei care eram închişi în cabină, la început jucam cărţi, spuneam bancuri, orice doar să omorâm timpul, care trecea greu. Peste o lună ne-au adus un televizor cu player DVD-uri şi câteva zeci de CD-uri cu filme”, îşi aminteşte Alexandru Lupachiov. Cel mai dificil moment a fost când s-a terminat combustibilul, povestesc marinarii. „Eram nevoiţi să coborâm în rezervoarele mari şi cu lopeţile adunam rămăşiţele de combustibil. Era un lucru pericolos, în rezervoare erau gaze nocive, care ne puteau ucide. Fiindcă piraţii insistau să coborâm, ţineam între dinţi furtunuri prin care respiram”, mai spune Alexandru Lupachiov. Imediat după ce au pus mâna pe cargou, piraţii le-au luat hainele marinarilor şi s-au îmbrăcat în ele. „Nu făceau diferenţă între hainele pentru bărbaţi şi pentru femei. Între noi erau şi două femei. Piraţii îmbrăcau până şi bluzele lor. De asemenea, ei căutau bani pe navă. Când au găsit grivne (moneda ucraineană - n.r.) le-au aruncat. Vroiau dolari”, a relatat Vladimir Strelşnov.

Piraţii au numărat două zile banii pentru răscumpărare

În ziua când au primit răscumpărarea, piraţii i-au scos pe toţi cei 24 de navigatori pe punte şi i-au aranjat la distanţa unul de altul, ca să poată fi număraţi din avion. După aceea în apă a fost aruncat un cilindru roşu cu bani. „Piraţi au urcat în bărcile lor, au luat cilindrul, dar s-au întors nervoşi înapoi, pentru că nu au găsit banii. Au început să ne ameninţe cu armele. Atunci am tras o sperietură soră cu moartea. Ei ar fi putut să ne împuşte fără nici un regret. Dar, până la urmă, au găsit banii în partea superioară a cilindrului. Timp de două zile au mai rămas pe „Ariana” şi au numărat banii. Când au văzut că sunt toţi cei 2,5 milioane de dolari, au părăsit nava”, a adăugat căpitanul navei „Ariana”, Ghenadie Voronov. Amintim că, nava „Ariana”, cu 24 de marinari ucraineni la bord, a fost luată în captivitate pe data de 2 mai 2009, în timp ce se îndrepta din Brazilia spre Orientul Mijlociu. Nava care transporta 10 tone de soia a fost eliberată pe data de 10 decembrie 2009, după ce a fost plătită o răscumpărare de 2, 5 milioane de dolari.

joi, 7 ianuarie 2010

Pe 15 ianuarie se dă startul la soldări

Cei care de sărbătorile de iarnă nu şi-au cumpărat prea nulte articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte, îşi vor putea adăuga câteva piese noi în garderobă, începând cu data de 15 ianuarie. De la cu această dată se dă startul sezonului reducerilor care se va încheie pe 15 aprilie. Astfel, dacă unii constănţeni nu au avut bani să-şi cumpere la finalul anului 2009 haine şi încălţăminte o vor putea face acum, cu atât mai mult cu cât preţurile practicate de comercianţi la articolele şi accesoriile specifice sezonului rece vor fi cu 20% până la 70% mai mici. Conform legii, soldarea se poate face de două ori într-un an. Prima perioadă de soldare este între 15 ianuarie şi 15 aprilie pentru sezonul toamnă-iarnă, iar cea de-a doua este între 1 august şi 31 octombrie pentru sezonul primăvară-vară. Magazinele mai pot practica şi alt gen de reduceri în anumite perioade ale anului, cum ar fi de 8 Martie, de 1 Iunie, de Paşte sau de Crăciun. Patronii magazinelor care vor să realizeze soldare sunt obligaţi să informeze primăria din zona în care îşi desfăşoară activitatea cu privire la perioada în care efectuează vânzările de soldare, cu cel puţin 15 zile înainte. După modelul străinilor, atât patroni, cât şi cumpărători, se pot bucura de sezonul de soldare, ambele părţi ieşind în câştig. (N.B.)

Sindicaliştii din învăţământ se pregătesc să meargă la Avocatul Poporului

Nemulţumiţi de discuţiile cu noul ministru al educaţiei, Daniel Petru Funeriu, liderii de sindicat ai proffesorilor ameninţă că vor apela la Avocatul Poporului şi vor contesta la Curtea Constituţională Ordonanţa de Urgenţă nr.114, prin care 15.000 de cadre didactice vor fi disponibilizate de la 1 septembrie. „Săptămâna viitoare, pe data 12 ianuarie, urmează o nouă rundă de negocieri cu ministrul Educaţiei, Daniel Petru Funeriu. După care vor avea loc Sedinţa de Birou a Federaţiei şi Colegiul Liderilor, unde vom decide dacă vom contesta la Curtea Constituţională Ordonanţa de Urgenţă nr.114”, a declarat, pentru cotidianul „Replica”, Ioana Purcărea, liderul Sindicatului Liber al Salariaţilor din Învăţământul Preuniversitar Constanţa. Amintim că pe data de 5 ianuarie, liderii sindicatelor din învătământ au ieşit nemultumiţi de la prima rundă de negocieri cu ministrul Funeriu. Atât FSLI, cât şi Federaţia „Spiru Haret” au anunţat că vor contesta acest act la Curtea Constituţională prin Avocatul Poporului deoarece loveşte în interesele cadrelor didactice. (N.B.)

Directorii sunt nemulţumiţi: Administrarea şcoli nu se „pupă” cu predarea orelor

Agitaţie mare în şcolile din judeţul Constanţa au adus măsurile propuse de către Ministrul Educaţiei privind reducerea de norme didactice. Pentru că 387 de oameni nu se vor mai regăsi în sistem din toamnă, mai mulţi profesori sunt cuprinşi de nelinişte. Cu toate acestea, Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa dă asigurări că nici un titular nu va rămîne fără loc de muncă, iar măsura va fi operată la nivelul pensionarilor şi al suplinitorilor necalificaţi. Directorilor unităţilor şcolare sunt priviţi ca fiind nişte „călăi”, pentru că vor fi nevoiţi să decidă la ce colegi vor renunţa, pentru a respecta decizia ISJ-ului. De asemenea, directorii sunt primii vizaţi de aceste decizii ministeriale, pentru că vor fi obligati să revină la catedră şi să sustină ore. Întrebaţi cum văd decizia de a fi puşi să predea şi să răspundă în continuare de soluţionarea problemelor specifice funcţiei de director, şefii unităţilor de învătământ ne-au spus că nu vor putea avea rezultate în ambele situaţii. „Nu vom putea fi buni pe două locuri simultan - şi profesor la clasă, şi director care soluţionează problemele şcolii. Un om nu se poate împărţi să facă simultan două sarcini foarte bine. Sunt diverse situaţii care trebuie rezolvate de către director într-o şcoală. Este greu şi când un profesor devine indisponibil, pe motiv de boală, pentru că nu are cine să-i ţină locul într-o zi, dar să ai de rezolvat mereu şi alte probleme la clasă, pe lângă cele din şcoală”, a declarat, pentru cotidianul „Replica”, Adriana Oprea, directorul Grupului Şcolar „Dimitrie Leonida” din municipiul Constanţa. (Nicoleta BACIU)

Marinarii de pe „Asian Glory” şi „St. James Park” sunt teferi


Mult aşteptatele negocieri în cazul navelor capturate „Asian Glory” şi „St. James Park”, ce aparţin companiei Zodiac Maritime Agencies, nu fost demarate. „Din informaţiile pe care le avem, navigatorii de pe ambele nave sunt teferi, au mâncare şi apă. Ambele nave sunt ancorate în condiţii de siguranţă în largul coastelor Somaliei, însă negocierile nu au demarat. Prioritatea companiei rămâne întoarcerea rapidă şi sigură a echipajelor şi a navelor”, a declarat, pentru cotidianul „Replica”, Sorin Mihalcea, reprezentantul companiei Zodiac Maritime Agencies în Constanţa. Amitim că, pe 28 decembrie 2009, piraţii somalezi au capturat cargoul „St. James Park”, sub pavilion britanic, cu 26 de navigatori, printre care şi doi constănţeni. În prima zi a noului an, 1 ianuarie, piraţii au pus mâna încă pe o navă a companiei Zodiac Maritime Agencies - „Asian Glory”, de 13.000 de tone, care transporta maşini din Singapore în Arabia Saudită. Echipajul este format din 25 de marinari, inclusiv doi români şi opt bulgari. Firma Zodiac Maritime Agencies, cu sediul central în Londra, căreia îi aparţine nava, a dat asigurări că se află în legătură cu autorităţile competente. Zodiac Maritime Agencies are 150 de nave şi peste 5.000 de marinari. Potrivit liderului Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor din România şi liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu, negocierile au demarat doar în cazul navei „Maran Centauros”, sub paviloin grec, care a ajuns în mâinile piraţilor pe data de 30 noiembrie. Din echipaj făceau parte 16 filipinezi, nouă greci, doi ucrainieni şi un românul Gelu Ion Slavoschi. Cargobotul „Maran Centauros” plecase din Kuweit şi urma să ajungă în Statele Unite ale Americii. (Nicoleta BACIU)

miercuri, 6 ianuarie 2010

Piraţii somalezi au pus mâna pe 2.405 de maşini coreene


Pe nava „Asian Glory”, capturată de piraţii somalezi pe data de 1 ianuarie,
sunt 2.405 de autoturisme producţie Coreea de Sud, aparţinând companiilor Hyundai Motor şi Kia. Dacă preţul mediu al unui autoturism de pe nava „Asian Glory” este de 10 000 de dolari, atunci valoarea întregii încărcături de ridică la 25 milioane de dolari. Companiile Hyundai şi Kia au declarat deja că nu le interesează soarta maşinilor, pentru că acestea au fost vândute companiei Eukor Car Carriers, cu sedii în Antwerpen, Istambul, Frankfurt şi cu birouri reprezentative în multe alte ţări ale lumii. Rămâne de văzut dacă piraţii vor profita de această încărcătură, dat fiind numeroasele dificultăţi tehnice. Amintim că, pe data de 1 ianuarie 2010, piraţii somalezi au capturat la 620 de mile de coasta Somaliei nava „Asian Glory”, sub pavilion britanic. Nava de 13.000 de tone transporta maşini din Singapore în Arabia Saudită şi aparţine companiei Zodiac Maritime Agencies Ltd. Aceleiaşi companii îi aparţine şi nava „St. James Park”, care a fost capturată de piraţi pe data de 28 decembrie 2009. Nava transporta substanţe chimice, şi se îndrepta spre Thailanda, din Spania. „Negocierile în vederea eliberării celor două nave încă nu au demarat. Din informaţiile pe care le avem ambele echipaje sunt în stare bună”, a declarat, pentru cotidianul „Replica”, liderul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor din România şi liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu. Operatorul Zodiac Maritime Agencies administrează un total de 150 de nave, iar numărul total al membrilor echipejelor se ridică la cinci mii de navigatori. În cursul zilei de ieri, nava „Asian Glory” a acostat, la indicaţiile piraţilor. (Nicoleta BACIU)

Pentru evitarea accidentelor de muncă,Operatorii de la Patromidia Năvodari vor purta aparate detectoare de gaze

Nicoleta BACIU

Pentru a preîntâmpina accidentele de muncă soldate cu victime omeneşti, de genul tragediilor produse pe data de 17 octombrie şi 5 noiembrie 2009 la rafinăria Petromidia Năvodari, administraţia societăţii a luat măsuri de protecţie suplimentare. Astfel, potrivit reprezentanţilor sindicatului societăţii, cei peste 1.000 de operatori au primit aparate care încep să emită semale acustice atunci când sunt detectate gaze. „În momentul producerii accidentului de muncă, de pe 14 octombrie 2009, patru muncitori care lucrau în secţia Desulfurare Gaze (DGRS) nu purtau aceste aparate individuale. Asigurarea operatorilor cu respectivele aparate, de către administraţia societăţii, ne conferă un grad de siguranţă. Toţi operatorii care intră în tură sunt obligaţi să poarte aceste aparate”, au declarat, pentru cotidianul „Replica”, surse din cadrul sindicatului. Amintim că, pe data de 17 octombrie 2009, patru muncitori de la Petromidia Năvodari, dintre care unul a decedat, au suferit intoxicaţii, în urma unui accident de muncă petrecut în secţia Desulfurare Gaze (DGRS). Atunci, angajaţii de la Petromidia au învinuit şefii societăţii că nu au asigurat angajaţilor aparatele detectoare de gaze. Mai mult, surse din sindicat au menţionat atunci că şefii de echipă nu au respectat paşii obligatorii de lucru în secţia Desulfurare Gaze (DGRS) şi nu au golit instalaţia şi conductele de gaze. Pe data de 5 noiembrie, Petromidia era zguduită de o altă tragedie: doi angajaţi – Vasile Rusu şi Cristi Daniel Marin, ambii de 39 de ani, au murit în turnul de granulare din cadrul instalaţiei de polietilenă de joasă presiune. Un al treilea bărbat reuşea, la acea dată, să se salveze, aruncându-se de la etajul turnului. Arsurile suferite de Luigi Nicolae, supravieţuitorul incendiului, au fost însă atât de teribile încât bărbatul a murit ulterior pe patul de spital din Bucureşti. Reamintim că, imediat după accident, directorul general Rompetrol, secţia Petrochimie, Dumitru Neculai declara: „Nu se ştie ce operaţie au făcut cei trei în momentul în care a avut loc incendiu. În mod sigur a fost vorba despre o greşeală. O greşeală umană”, a susţinut Neculai, iar momentan nu există o expertiză clară a cauzelor care au condus la producerea incidentului, care să îl contrazică.

Circa 300 de profesori constănţeni sunt ameninţaţi cu concedierea

Peste 300 de cadre didactice din învăţământul preuniversitar din Constanţa vor rămâne anul acesta fără un loc la caterdă. „Iniţial era vorba despre 549 de profesori, însă azi (ieri – n.r.) am primit de la ministerul de resort cifra exactă”, a declarat, pentru cotidianul „Replica”, Elena Buhaiev, inspector şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean din Constanţa. Astfel, sindicatele din învăţământul preuniversitar şi reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean vor decide, în perioada următoare, cine va pleca de la catedră în acest an şcolar, potrivit prevederilor Ordonanţei de Guvern care reduce cu 15.000 numărul posturilor din învăţământul preuniversitar din România. Elena Buhaiev consideră că foarte puţine cadre didactice titulare vor fi afectate de această măsură a reducerii de personal din învăţământ, menţionând că există un număr suficient de profesori suplinitori care să îşi găsească alt loc de muncă şi astfel să nu fie afectată calitatea corpului profesoral. „Aproximativ 300 de cadre didactice vor rămâne fără un loc de muncă. Este vorba despre personalul necalificat şi pensionari. Profesorii titulari şi cei calificaţi nu trebuie să-şi facă griji. De asemenea, unele clase vor fi comasate, din cauza numărul mic de elevi”, a menţionat Inspectorul şcolar general.

Ministerul propune patru măsuri pentru reducerea numărului de posturi

După întâlnirea de ieri cu liderii sindicali Ministerul Educaţiei a propus patru măsuri prin care s-ar putea pune în aplicare Ordonanţa 114, care reduce 15.000 de posturi din preuniversitar. „Avem patru propuneri de măsuri în principal de ordin aministrativ, prin care s-ar putea economisi câteva mii de norme didactice. Prima ar fi să renunţăm la grevarea de ore la clasă pentru directorii de şcoală şi directorii adjuncţi. Acestă măsură ar acoperi circa 2.200 de norme. A doua propunere ar fi renunţarea la reducerea normei didactice de la 18 la 16 ore pentru profesorii şi învăţătorii de gradul I cu peste 25 de ani vechime. Vorbim despre 480.000 de cadre didactice pentru care s-ar face o economie de 8.000 de norme. O altă propunere ar fi creşterea numărului maxim de elevi pentru care o şcoală poate primi personalitate juridică. Este o măsură strict administrativă cu care salvăm 1.000 de norme. De asemenea, ne-am gândit că încă o soluţie ar fi ca în momentul în care se calculează cifrele de şcoliazare pentru anul 2010 - 2011 să organizăm clasele din mediul urban la efectivele maxime de elevi admise prin lege. Toate acestea sunt doar propuneri de măsuri, iar până la 1 septembrie vom avea timp suficient să analizăm impactul lor. Ne-am propus să nu mai rezolvăm problemele în criză de timp, ci ne dorim să avem timp să discutăm temeinic orice soluţie pe care o vom pune în aplicare”, a precizat după discuţia cu sindicatele ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu.
Discuţiile pe tema restructurărilor din învăţământ vor continua, azi (miercuri –n.r.) cu o teleconferinţă la care vor participa reprezentanţii Ministerului si Inspectoratele Şcolare Judeţene, iar o nouă discuţie cu sindicatele este programată pentru 12 ianuarie.

luni, 4 ianuarie 2010

Susţinută de AVAS, Societatea IMUM Medgidia a intrat în reorganizare

De Nicoleta BACIU

După mai multe luni de scandaluri, proteste ale celor 160 de angajaţi şi procese de judecată, una dintre cele mai mari societăţi constructoare de maşini agricole din România, IMUM S.A. din Medgidia, a intrat în reorganizare. „Înainte de sărbătorile de iarnă am reuşi să mai luăm salariile pentru trei luni, inclusiv am recuperat şi tichetele de masă până în luna mai. În prezent, mai avem de recuperat salariile pe trei luni”, a declarat, pentru cotidianul „Replica”, Liviu Chiriţă, liderul sindical de la IMUM.

Potrivit acestuia, reorganizarea presupune şi identificarea unei componente productive care să asigure satisfacerea creanţelor către creditori. De asemenea, nu este exclus ca o parte dintre angajaţii societăţii să fie disponibilizaţi. „Dacă producţia poate fi făcută cu un număr mai mic de angajaţi, cu siguranţă vor fi şi disponibilizări”, a mai spus liderul sindical.
Revenind la situaţia complicată a societăţii IMUM, macinată de datorii către stat, Liviu Chiriţă a menţionat că „pentru angajaţi nu contează cine este acţionarul majoritar, atâta timp cât oamenii au de lucru”.

AVAS se judecă în continuare cu fostul acţionar turc

După ce Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a decis să rezilieze contractul de privatizare al IMUM Medgidia, patronul turc a contestat în instanţă întergistrarea AVAS ca acţionar majoritar la Depozitarul Central. „În prezent, AVAS este înregistrat ca şi acţionar majoritar şi la Depozitarul Central SA, dar şi la Registrul Comerţului. Fostul patron turc a contestat în instanţă întergistrarea AVAS la Registrul Comerţului. Următoarea înfăţişare a fost stabilită pentru luna ianuarie, până instanţa va stabili cine este acţionarul majoritar al IMUM”, a declarat, pentru cotidianul „Replica”, vicepreşdintele AVAS, Daniel Florea. În ceea ce priveşte reorganizarea societăţii, Daniel Florea a precizat că AVAS susţine această iniţiativă. „La cererea creditorilor, societatea IMUM este în insolvenţă, de aceea noi am susţinut sindicatul care a decis sa declanşeze procesul de reorganizare. De fapt, singura soluţie ca societatea IMUM să nu intre în lichidare este această reorganizare”, a mai subliniat vicepreşedintele AVAS. De asemenea, Daniel Florea a precizat că AVAS încearcă să identifice mai multe soluţii pentru evitarea disponibilizărilor. „Noi acordăm tot sprijinul angajaţilor. Încercăm să identificăm şi soluţii pentru a evita disponibilizările, mai ales că toţi angajaţii sunt din Medgidia, unde piaţa locurilor de muncă nu este tocmai generoasă în oferte”, a conchis vicepreşedintele Florea.

Navigatorul din Mangalia, Cristian Mihalcea, făcea parte din echipajul navei „Asian Glory”

Pentru navele „Asian Glory” şi St. James Park, ambele sub pavilion britanic, piraţii ar putea obţine circa trei milioane de dolari. Din echipajul navei „Asian Glory”, capturată pe 1 ianuarie, fac parte şi doi navigatori români. Unul dintre ei este din Constanţa, iar celălalt - Cristian Gavrilă, este din Mangalia. „Din informaţiile pe care le deţin la acest moment, navigatorii se simt bine. Negocierile pentru eliberarea navelor încă nu au început. Sper că piraţii le vor permite membrior echipajelpor să-şi sune familiile”, a declarat, pentru cotidianul „Replica”, Sorin Mihalcea, reprezentantul societăţii Zodiac Maritime Agencies. Expertul în piraţi somalezi Peter Lehr, de la universitatea St. Andrews din Scoţia, a apreciat că piraţii ar putea cere până la trei milioane de dolari pentru cele două vase capturate săptămâna trecută. Lehr a mai spus că echipajele St James Park şi Asian Glory sunt în siguranţă, pentru că piraţii au grijă de echipaje, în cadrul negocierilor pentru răscumpărare. În altă ordine de idei, amiralul Plamen Manuşev, comandantul marinei bulgare a anunţat, luni, la Vrana, că o fregată bulgară, Drazki, ar putea participa la operaţiuni împotriva piraţilor somalezi în Golful Aden. Potrivit amiralului, fregata bulgară, cumpărată recent din Belgia, este pregătită să participe la operaţiuni navale în zona Somaliei. Singura problemă este legată de finanţarea operaţiunilor, în condiţiile în care participarea Drazki ar costa circa 2-3 milioane leva şi poate până la şase milioane de leva pentru o perioadă de două luni. Amiralul a mai spus că cel mai bun mod de a combate acţiunile piraţilor este organizarea unor convoaie internaţionale păzite de nave înarmate. (N.B.)

Anul 2010 a început cu stângul Disponibilizările şi protestele sindicaliştilor merg mână în mână

De Nicoleta BACIU

Nici nu am intrat bine în noul an, şi sindicatele ameninţă deja cu proteste din cauza disponibilizărilor anunţate. Astfel, săptămâna aceasta se va da startul unor noi runde de negocieri cu sindicatele. Ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, trebuie să găsească variantele de reducere a celor 15.000 de posturi din educaţie, iar ministrul Muncii, Mihai Şeitan, va începe discuţiile pe legea unică de salarizare. Astăzi, 5 ianuarie, liderii din Educaţie se întâlnesc cu reprezentanţii Ministerului Sănătăţii.

Minus 549 de norme în învăţământul constănţean

Daniel Funeriu va negocia, astăzi, cu sindicaliştii în vederea identificării unor soluţii pentru reducerea celor 15.000 de posturi, Ministerul Educaţiei neavând, însă, nici până în acest moment, o poziţie clară, faţă de cei care trebuie să plece din sistem. Dacă în vara anului 2009, Ministerul Educaţiei a ordonat, la nivelul judeţului Constanţa, reducerea a 600 de norme, iar la începutul anului de învăţământ a altor 196, anul acesta se vehiculează desfiinţarea a încă 549 de posturi. „Iniţial era vorba despre eliminarea a 549 de posturi. Între timp, Ministerul Educaţiei ne-a anunţat că cifra nu mai este valabilă. Mâine (astăzi – n.r.) urmează negocieri cu Ministerul Educaţiei, unde vom afla câte posturi urmează să fie desfiinţate în judeţul nostru”, a declarat Ioana Purcărea, liderul Sindicatului Liber al Salariaţilor din Învăţământul Preuniversitar Constanţa.

200 de angajaţi ai CFR Marfă Constanţa puşi pe liber
Din păcate, nici situaţia angajaţilor de la CFR Marfă nu este una de invidiat, dacă ţinem cont de faptul că societatea a trimis, în decembrie anul trecut, o notificare sindicatelor prin care anunţa disponibilizarea a 6.380 de angajaţi ai societăţii, acestea urmând sa plece fără a primi plăţi compensatorii. Potrivit procedurii, după cele 10 zile în care sindicatele trebuie să se pronunţe asupra măsurii şi după alte 30 de zile de preaviz, concedierile vor fi colective. „La nivelul CFR Marfă, sucursala Constanţa, vor fi disponiblizaţi 200 de persoane, dar, cu siguranţă, vor urma disponibilizări şi la CFR Călători şi CFR Infrastructură”, a declarat, pentru cotidianul „Replica”, Vasile Anghel, liderul Uniunii Sindicale „Feroviarul”.

La Daewoo Mangalia nu au fost anunţate disponibilizări
În ceea ce priveşte Şantierul Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries, societatea continuă seria disponibilizărilor anunţate în 2009. „Anul trecut, administraţia societăţii ne-a anunţat, printr-o notificare, că vor fi disponibilizaţi 280 de angajaţi. După ce au fost disponibilizaţi 200 de angajaţi, au mai rămas 80, care au intrat de azi (ieri – n.r.) în preaviz. Ei vor munci în această lună câte 4 ore pe zi, fără ca salariul să le fie modificat. Pe data de 4 februarie, când se va termina preavizul, aceste 80 de persoane vor fi concediate colectiv şi vor primi toate salariile cuvenite, potrivit contractului colectiv de muncă”, a declarat, pentru cotidianul „Replica”, Florian Marin, liderul sindical al Daewoo Mangalia Heavy Industries. Potrivit acestuia, pentru anul 2010, administraţia societăţii nu a anunţat încă nici o disponibilizare. Amintim că, disponibilizările la Daewoo Mangalia au făcut parte dintr-un plan anticriză, pe fondul lipsei lichidităţilor.

Captivi în apele somaleze În prima zi a noului an, piraţii au pus mâna pe nava „Asian Glory” cu doi români la bord


După ce la sfârşitul anului trecut, mai exact pe data de 28 decembrie, piraţii somalezi au capturat cargoul „St. James Park”, sub pavilion britanic, cu 26 de navigatori, printre care şi doi constănţeni, pe data de 1 ianuarie 2010, aceştia au pus mâna încă pe o navă. De data asta, piraţii au capturat nava „Asian Glory”, de 13.000 de tone, care transporta maşini din Singapore în Arabia Saudită, aceasta fiind capturată la 620 de mile de coasta Somaliei, în afara ariei de acţiune a forţei navale a UE. Atacul piraţilor s-a desfăşurat fără incidente şi fără să fie înregistrate victime. Potrivit comandantului John Harbour, purtătorul de cuvânt al NavFor, unitatea antipiraterie a UE, toţi cei 25 de marinari, inclusiv doi români şi opt bulgari sunt teferi. „Pe nava britanică Asian Glory se află şi doi marinari români, unul ofiţer, celălalt nebrevetat. Se pare că, unul dintre navigatori este din Constanţa, iar cel de-al doilea din Mangalia”, a declarat, pentru cotidianul „Replica”, liderul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor din România şi liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu. La rândul său, Sorin Mihalcea, reprezentantul societăţii Zodiac Maritime Agencies, a precizat, pentru cotidinaul „Replica” că echipajul se simte bine. „Din păcate două nave care aparţin companiei noastre (Asian Glory şi St. James Park – n.red.) se află în mâinile piraţior. Aceştia au permis ca de pe fiecare navă să fie efectuat câte un apel către familii. Navigatorii de pe amble nave ne-au anunţat că starea lor de sănătate este bună, iar piraţii nu sunt agresivi. Până acum, piraţii somalezi nu au luat legătura cu proprietarul navei şi cel mai probabil aşteaptă acostarea navei pentru a începe negocierile de răscumpărare”, a subliniat Sorin Mihalcea. Pe lângă cei doi români, echipajul format din 25 de marinari mai cuprinde opt bulgari, zece ucrainieni şi cinci indieni. Firma Zodiac Maritime Agencies, cu sediul central în Londra, căreia îi aparţine nava, a dat asigurări că se află în legătură cu autorităţile competente. Zodiac Maritime Agencies are 150 de nave şi peste 5.000 de marinari.

Doi români de pe St. James Park, în continuare prizonierii piraţilor

Pe 28 decembrie 2009, un alt echipaj aflat pe nava St. James Park, care aparţine şi ea firmei Zodiac Maritime Agencies a fost capturat de piraţii somalezi. Nava St James Park, sub pavilion britanic, transporta substanţe chimice, şi se îndrepta spre Thailanda, din Spania, Echipajul de pe cargou este format din 26 de membri, care provin din Rusia, Ucraina, Bulgaria, România, Filipine, Polonia, Georgia, India şi Turcia. Potrivit liderului Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu, doi dintre marinarii răpiţi de piraţii somalezi sunt din Constanţa: căpitanul secund al navei şi un cadet. În prezent, cinci marinari români se află în mâinile piraţilor somalezi.
În afara celor patru de la Zodiac, cel de-al cincilea este din Tulcea. Gelu Ion Slavoschi a fost capturat la finele lui noiembrie, pe nava grecească „Maran Centauros”. Capturat în 28 noiembrie cu un echipaj format din 16 filipinezi, nouă greci, doi ucraineni şi un român, petrolierul Maran Centaurus, sub pavilion grec, este ancorat în largul Haradhere, un refugiu al piraţilor.