Accidentul teribil, care s-a produs, ieri, în jurul orelor 17.40, pe aerodromul Tuzla, a curmat vieţile a 11 militari de la Forţele Navale. Alţi trei au ajuns la spital în stare gravă la spital, cu multiple traumatisme şi arsuri. „Starea a două dintre cele trei victime, care au politraumatisme, este stabilă, cu toate acestea vor fi aduse cu un elicopter SMURD la un spital din Bucureşti. Cea de a treia victimă, care este în stare critică, a suferit arsuri grave pe o suprafaţă mare de corp. Pacientul va ajunge la Spitalul de Arşi din Bucureşti”, a precizat Raed Arafat, subsecretar de stat în Ministerul Sănătăţii. Unul dintre supravieţuitori este Marius Nazare care a suferit arsuri la coloana lombară şi la gamba stângă. Cel de-al doilea, pilotul avionului, Daniel Bălăşeanu are plăgi la faţă şi la scalp, iar ultimul, Liviu Antim, are arsuri grave de gradul trei-patru pe aproape tot corpul, plus o fractură de femur stâng, şi este intubat. În scurt timp, la faţa locului s-au depălasat, cu două autospeciale, militarii de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Dobrogea” şi opt echipaje de la Ambulanţă şi SMURD.
Avionul Antonov (AN) 2, care aparţinea Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene din Boboc, executa o misiune de zbor pentru antrenamente de paraşutare pe aerodromul civil din Tuzla. La bordul aeronavei se aflau 4 membri ai echipajului şi 11 militari din cadrul Forţelor Navale. Martorii povestesc că avionul a reşit să zboare doar doi kilometri, însă, la un moment, a pierdut brusc înălţime şi s-a prăbuşit. În timpul căderii, trei persoane au reuşit să sară din avion, celelalte 11 au murit carbonizate în aeronava care a luat foc. Potrivit procurorilor militari, care au mers la locul accidentului aviatic, pentru a ridica probe şi a vedea care au fost cauzele accidentului, militarii se aflau la cel de al şaselea zbor, în cursul zilei de ieri. „Pe parcurusul zilei, militarii de au efectuat acelaşi exerciţiu de cinci ori. Dar cel de al şaselea a fost fatal. Din primele cerectări, se pare că incendiul a izbucnit în aer, pilotul a făcut un viraj la dreapta, după care s-a prăbuşit. Deoarece în avion se afla mult cherosin, incendiul s-a amplificat, iar militarii au murit carbonizaţi. Dacă nu era atât de mult combustibil, miliatrii ar fi avut o şansă să scape cu viaţă”, au declarat, pentru cotidianul „Replica”, procurori din cadrul Parchetului Militar Constanţa. Aceştia au mai spus că doar ancheta va stabili cauzele tragediei. Şi ministrul Apărării Naţionale, Grbriel Oprescu a numit o comisie de investigaţie tehnică, pentru cercetarea împrejurărilor producerii acestei catastrofe aviatice. O altă anchetă a fost demarată şi de Ministerul Transporturilor. Marin Anton, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a menţionat că o comisie din cadrul Departamentului de Cercetare Accidente Aviatice va ancheta cauzele producerii accidentului de la Tuzla, fiind singura competenţă a ministerului în cazul acestei misiuni militare.
Dorin Ivaşcu, directorul aerodromului: „Avioanele AN2 sunt cele mai sigure”
„Nu-mi ştiu din ce cauză s-a produs această tragedie. Avioanele AN 2 sunt cele mai sigure. Daca se opreşte motorul în zbor, acest avion poate plana, datorită suprafeţei portante mari şi poate ateriza fără nici o problemă. Pot spune că este cel mai „iertător” avion, în acestă privinţă. Noi am văzut dor momentul în care avionul a luat foc. Fiind un avion militar, care folosea aerodromul nostru pentru exerciţii, noi nu am putut să-i verificăm actele, pentru a vedea dacă avea revizia la timp. Ancheta va stabili cauzele producerii acestei tragedii”, a declarat, pentru cotidianul „Replica”, Dorin Ivaşcu, directorul general al Aeroportului civil din Tuzla. Acesta a mai precizat că pe aerodromul Tuzla nu au mai avut loc, până în prezent, accidente de asemenea amploare, soldate cu victime şi cu deteriorarea aeronavei.
Şeful Şcolii de la Boboc, printre victime
Una dintre victimele accidentului aviatic de la Tuzla este chiar comandantul Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene de la Boboc „Aurel Vlaicu”, comandorul Nicolae Jianu. Comandorul Nicolae Jianu era născut la 6 octombrie 1961 în localitatea Cilieni, din judeţul Olt. Era căsătorit şi avea doi copii. El era pilot clasa I, instructor de zbor ziua şi noaptea, în toate condiţiile meteorologice şi comandant al Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene „Aurel Vlaicu” din 20 decembrie 2007.
Accidentul de la Tuzla, cea mai mare catastrofă aviatică din istoria recentă a României
Accidentul aviatic de la Tuzla, care s-a produs ieri, este ea mai mare catastrofă aviatică din istoria recentă a României. Un alt accident aviatic soldat cu victime a avut loc pe 22 noiembrie 2006, când o aeronavă MIG 21 Lancer, aparţinând Bazei 71 Aeriană din Câmpia Turzii, s-a prăbuşit în localitatea arădeană Beliu. Pe 26 august 2004, două avioane de vânătoare Mig 21 Lancer, de la Baza 71 Aeriană Câmpia Turzii, s-au ciocnit în timpul unui exerciţiu aerian de interceptare. Cele două aparate s-au prăbuşit în apropiere de Târgu Mureş, unul în comuna Cristeşti, iar un altul în gospodaria unui sătean din Feldioara. Piloţii militari au reuşit să se catapulteze, dar 3 persoane au fost rănite la sol. Un alt accident s-a produs pe 25 septembrie 2003, când un avion militar de tip MIG 21 Lancer s-a prăbuşit în satul Clujean Viişoara. Aparatul a fost distrus în totalitate, iar pilotul a murit. Pe 21 februarie 2002, un avion de luptă MIG 21 Lancer, aparţinând Bazei Aeriene 86 Feteşti, s-a prăbuşit într-un lac piscicol din apropierea municipiului Călăraşi. Pilotul aflat la manşa aparatului şi-a pierdut viaţa. Anul acesta, pe 8 mai, un alt accident în care a fost implicat un avion civil de mici dimensiuni a avut loc pe aerodromul din Cisnădie. Un pilot profesionist a murit, după ce avionul ultrauşor pe care îl pilota s-a prăbuşit.