Cele câteva încercări eşuate de a obţine majorarea salarială cu 350 de la administraţia Şantierului Naval Daewoo - Mangalia Heavy Industries (DMHI) şi numirea unui nou preşedinte - Soon Gil Hong în locul lui Vasile Iorga, a umplut paharul răbdării celor 3500 de angajaţi, care susţin că investitorii coreeni comit doar abuzuri. „Coreenii nu sunt adevăraţi oameni de afaceri. Ei au venit în România să se îmbogăţească pe spinarea noastră. De 14 ani fac asta. Nu au venit nici pentru noi, nici pentru statul român. Au venit pentru ei, fiindcă sunt capitalişti şi ştiu bine de au de făcut. În statutul societăţii scrie că la cinci ani de la preluarea şantierului, trebuia să rămână doar 5 speciliaţşti correni. În prezent avem 50 de specialişti coreeni care primesc salarii cuprinse între 5.000 şi 10.000 de euro”, a declarat, pentru cotidinaul „Replica”, liderul Sindicatului „Navalistul” din cadrul DMHI, Marin Florian. Acesta a mai spus că, la ora actuală, DMHI este girat şantierului Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering şi băncilor coreene. „Coreenii au datorii de peste 500 de milioane de euro către şantierul mamă şi către băncile de la ei. De asemenea, au datorii de peste 10.000 către furnizori, către statul român”, a mai spus liderul sindical. Potrivit lui, statul român a făcut o afacere extrem de proastă la şantier. „Cred că cea mai bună afacere pe care a făcut-o statul român este fabrica de autoturisme Dacia din Piteşti. Cu coreenii au dat greş. Aceştia au acumulat datorii foarte mari. Dacă statul ar vrea să ia înapoi şantierul, coreenii ar spune să-l ia şi pe 1 euro, dar cu tot cu datorii. Sunt sigur că nu o să plece aştia nicodată de la noi, pentru că aici le este bine”, a mai spus Florian Marin. Liderul sindicatului „Navalistul” a mai agăugat că coreenii ştiu doar să promită sau să ameninţe angajaţii. „Acum 3 ani au promis 3000 de apartamente. Au făcut o gaura mare, lângă stadionul de regby, au cumpărat 4 buldozere a cîte 200.000 de euro fiecare şi au agăţat proiectul în cui. Au mai cumpărat şi 12 autocare, cu care chipurile urmau să transporte angajaţii, dar şi alea stau îm parcare de 2 ani. Şi toate au fost cumpărate cu banii şantierului. Numai găuri au ştiut să facă şi să se îmbogăţească”, a conchis Florian Marin, liderul sindicatului „Navalistul”.
Statul vrea să iasă din asocierea cu sud-coreeni în cadrul companiei DMHI
De altfel, la sfârşitul lunii iulie, ministrul Economiei, Adriean Videanu, a anunţat că statul român va ieşi din asocierea cu sud-coreeni în cadrul companiei mixte Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), dacă va reuşi să privatizeze SC Şantierul 2 Mai SA Mangalia, prin care deţine participaţia minoritară la DMHI. Şeful de la minister a mai spus că, pe lângă intenţia Guvernului de a vinde participaţii minoritare pe Bursă, statul vrea să privatizeze alte cinci companii, şi anume Avioane Craiova, IOR, Şantierul Mangalia, Cuprumin şi Moldomin.