marți, 10 august 2010
În judeţul Constanţa, 12% dintre unităţile şcolare riscă să-şi agaţe lacăte pe uşi
Cu o lună înainte de începerea anului şcolar, ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, nu ştie ce să facă în privinţa a 15% dintre elevi, adică aceia care învaţă în unităţi care nu au autorizaţie sanitară de funcţionare şi nici nu îndeplinesc condiţiile pentru obţinerea documentului. Potrivit ministrului, şcolile care nu sunt funcţionale trebuie închise, iar elevii vor fi mutaţi în unităţile şcolare adiacente, „evident cu respectarea criteriilor de distanţă şi de oportunităţi”. „În judeţul Constanţa, 72% dintre unităţile şcolare au autorizaţie sanitară, alte 16% sunt unităţi care fac demersuri pentru obţinerea autorizaţiilor. Restul şcolilor din judeţ - 12% nu au autorizaţie sanitară. Totuşi sperăm ca până la începutul anului şcolar să ajungem doar la 6% de unităţi şcolare care nu au autorizaţie sanitară. Atunci vom fi nevoiţi să găsim soluţii pentru copii, ca să nu rămână în afara sistemului”, a declarat, pentru cotidianul „Replica”, Elena Buhaiev, inspector şcolar general de la Inspectoratul Şcolar Judeţean din Constanţa. Potrivit ei, printre unităţile şcolare care vor agăţa lacătul la uşă se numără gradiniţa Liceului de Artă „Regina Maria” şi grădiniţa de pe lângă şcoala nr. 8, ambele din municipiul Constanţa. „Grădinţele vor fi închise, iar copii vor fi mutaţi la alte unităţi. Spre exemplu, copii care frecventau grădiniţa de la şcoala 8 vor fi mutaţi la cea de la şcoala 21. În principiu, vor fi închise şcolile sub efectiv, care au până la 9 copii şi unde nu există condiţii de desfăşurare a activităţii”, a mai spus inspectorul şcolar general. În ceea ce priveşte unităţile şcolare fără autorizare, cu toate eforturile depuse de directori, autorităţile locale nu au găsit în bugete sumele necesare reparaţiilor şi investiţiilor în unităţile de învăţământ, pentru a putea cere avize de la Direcţia de Sănătate Publică din Constanţa. „Autorizaţia sanitară de funcţionare are valabilitate doar un an. Când expiră, conducerea unităţii de învăţământ completează o nouă declaraţie pe propria răspundere, urmând ca noi să eliberăm o altă autorizaţie. Ulterior, cei de la Inspectoratul Sanitar de Stat vor merge în control pentru a vedea dacă ceea ce declară directorii este conform cu ceea ce găsesc ei în teren”, a menţionat Mihaela Denisov, director coordonator adjunct la DSP din Constanţa. Principalele cauze pentru care aceste şcoli nu au primit autorizaţia sunt lipsa apei potabile sau a canalizării, mobilierul prea învechit, sistemul de iluminat deficitar al claselor, gradul ridicat de degradare a cladirilor sau sisteme de încalzire necorespunzatoare. Dar cel mai important motiv este ca grupurile sanitare sunt improprii în aceste scoli. În perioada următoare, ca în fiecare an vor fi declanşate controale la unităţile de învăţământ pentru a se vedea în ce condiţii încep elevii noul an şcolar.