joi, 7 octombrie 2010

Patronii de firme de scafandrerie susţin:„Unciuleanu s-a gândit doar la banii pe care urma să-i câştige, nu şi la siguranţa oamenilor”

Vasile Cosma, administratorul societăţii SC Cosma - Grupul de Scafandri Grei si Autonomi SNC din Galaţi, înţelege întenţiile presei pentru cazul celor doi scafandri dispăruţi, Cristian Zarafu (38 de ani) şi Cătălin Ispas (26 de ani), precizând că singura firmă pregătită pentru scufundări este societatea Shark. „Societatea Shark are cel mai performant echipament pentru scufundări din România. Doar ei ar putea să intre în epava navei Medy, fără a pune în pericol viaţa scafandrilor săi”, a declarat, pentru cotidianul „Replica”, Vasile Cosma. Patronul societăţii gălăţene a mai spus că Jorj Unciuleanu a făcut scufundările cu gândul la bani, fără a se gândi la oamenii care au coborât în adâncuri. „Unciuleanu e un mafiot. Pentru scufundările pe care le-au făcut băieţii trebuia să aibă aparatură de monitorizare (audio şi video) subacvatică, dar el nu are nici măcar o labă de costum. Băieţii trebuia să coboare în trei, ca unul dintre ei să asigure ieşirea. Şi din câte ştiu ei nu au avut călăuză (o parâmă vegetală, după care să se ghideze la ieşire). Mai mult, societatea lui Unciuleanu (Hunters Company – n.r.) nu are nici un scafandru angajat. Scafandrii lui Unciuleanu sunt doar colaboratori , care lucrează fără echipament specializat, fără respectarea legii şi fără autorizaţii. Pentru o lucrare mai complicată, un scafandru nu primeşte mai mult de 2000 de lei”, a mai spus Vasile Cosma. În aceeaşi ordine de idei, patronul societăţii gălăţene a mai menţionat faptul că, la adâncimi mari, scafandri pot fi ameţiţi de „beţia adâncimilor”. „Dacă aerul din butelii nu este de calitate şi conţine impurităţi, scafandrilor li se face rău şi îşi pierd cunoşţtinţa, din cauza „beţiei adâncimillor”. Cred că celor doi băieţi li sa făcut rău şi au rămas pe undeva blocaţi”, a conchis Vasile Cosma, administratorul societăţii SC Cosma - Grupul de Scafandri Grei si Autonomi SNC din Galaţi.

Firma turceasca Aras va scoate combustibilul din epava navei Medy

Directorul Căpităniei Zonale Constanţa, Alexandru Mezei, a declarat, pentru cotidianul „Replica” faptul că tot combustibilul din epava navei Medy va fi scos de societatea turcească Aras. „Clubul asigurator al nevei a contactat mai multe societăţi mari, iar una dintre ele, şi anume firma turcească Aras va scoate combustibilul din epavă, atunci când vreme se va linişti. În ceea ce priveşte ramfularea epavei, deocamdată nu a fost luată nici o decizie”, a declarat, pentru cotidianul „Replica”, Alexandru Mezei. De asemenea, directorul Căpităniei Zonale Constanţa a menţionat că societatea Shark SRL, condusă de Gabriel Lucian Bălan şi de Gheorghe Oancea, acesta din urmă fiind şi preşedintele Asociaţiei Naţionale a Scafandrilor şi Salvamarilor Profesionişti din România, este singura unitate capabilă să coboare în Medy, acolo unde se presupune că se află cei doi scafandri: Ispas şi Zarafu. „SC Shark SRL nu a făcut-o până acum pentru că are un contract cu Petromarul. După aceea, când timpul se va linişti, vor coborî în epava navei Medy”, a mai spus Alexandru Mezei. Reamintim că nava nava Medy, sub pavilion Turcia, încărcat cu fier vechi, s-a scufundat la 6 mile marine, în dreptul localităţii Tuzla, pe 1 septembrie. Nava plecase din dana 115 a Portului Constanţa Sud Agigea, cu destinaţia Istanbul. La bordul acesteia se află 22 de tone de motorină, plus 3.000 de litri de ulei de motor. Mai târziu, pe 9 septembrie, Jorj Unciuleanu şi alţi patru scafandri s-au deplasat în zona în care s-a scufundat nava Medy, pentru a filma epava. Operaţiunea s-a încheiat cu succes o dată, a doua oară însă s-a transformat în disperare. Doi dintre scafandri - Cristian Zarafu (38 de ani) şi Cătălin Ispas (26 de ani) – nu au mai apărut la suprafaţă. Cristian Zarafu fostul şef al echipei de scafandri de la Agenţia Română pentru Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare, iar Cătălin Ispas era angajat al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Dobrogea” şi pe 1 august fusese avansat la gradul de locotenent.